dijous, 15 de maig del 2008

Una mirada nostàlgica


El govern central va atorgar el 21 de març de 1889 la concessió per a 99 anys a Joan Casas i Arxer per a construir un ferrocarril que comuniqués Sant Feliu de Guíxols i Girona. Obtinguda la concessió a títol personal, aquesta la va traspassar a la companyia que havia d’explotar la línea del ferrocarril.



Gran part de la població Guixolenca va poder fer-se amb gran part de les accions de la companyia, degut al baix preu de les accions, 100 pessetes.



El dia 30 de juny de l’any 1892 es va inaugurar la línea, que en total abastava 39,100 quilòmetres entre Sant Feliu de Guíxols i Girona.



La companyia fundadora va comandar el ferrocarril durant 71 anys, entre 1892 i 1963, llevat del parèntesi de la Guerra Civil de 1936 a 1939, en què una societat autogestionària se’n va fer càrrec a partir del 23 de juliol de 1936, perquè l’alcalde de Sant Feliu de Guíxols i els representants dels sindicats ferroviaris de la UGT i de la CNT procediren a la incautació de la línea ferroviària.



Després de l’arribada dels franquistes a Sant Feliu de Guíxols, el 3 de febrer de 1939, la companyia va tornar a recuperar la titularitat del ferrocarril i es procedí seguidament a l’amortització d’obligacions, suspesa per la guerra.



El 15 d’octubre de 1963, l’Estat va suprimir les subvencions i a la companyia no li va quedar altra solució que traspassar el ferrocarril al govern, que el va incloure dintre de les línies de la seva empresa EFE (Explotación de Ferrocarriles por el Estado).



El 10 d’abril de 1969 el govern va suspendre l’explotació del tren, al·legant manca de rendibilitat i el va substituir per la línea d’autocars en funcionament des del 1948.



1 comentari:

Unknown ha dit...

Un bloc preciós. No dubtis que vigilaré cada dia si hi ha més escrits i més fotos, i més música, bonics com els d'aquests dies. Felicitats!